Value Proposition Canvas

Je wilt natuurlijk dat klanten kiezen voor jouw aanbod. Maar dan moet je hen eerst overtuigen van de meerwaarde van je producten of diensten. Met het Value Proposition Canvas ga je op zoek naar hoe jouw aanbod het verschil maakt.

Aan de slag met deze tool

Bepaal de échte meerwaarde van je product of dienst met het Value Proposition Canvas. Dit model doet je stilstaan bij de manier waarop je (potentiële) klanten overtuigt om voor jouw aanbod te kiezen en niet voor dat van je concurrent. 

Bepaal je doelgroepen

Voordat je van start gaat met je onderneming is het cruciaal om te weten wie je wilt bereiken met je aanbod. Bekijk grondig elke doelgroep en omschrijf de klantentaken. Stel jezelf de volgende vragen: welke taken gaat je klant met jouw aanbod uitvoeren of vervolledigen? Welk probleem lost de taak op? Welke klantbehoefte vult je aanbod in?

Je ondernemingsidee valt of staat met de juiste bepaling van je doelgroepen. Dus nog vooraleer je definitief een product of dienst op de markt brengt. Op deze manier stem je jouw aanbod op hen af. Uiteraard kun je daarna je aanbod nog optimaliseren op basis van de feedback van je klanten.

Pijnpunten en winstverwachtingen

Pijnpunten zijn redenen waarom een klant zou twijfelen om voor jouw aanbod te kiezen. Winstverwachtingen zijn de redenen waarom iemand wél voor jou kiest. Denk aan een positieve emotie, besparing, specifiek kenmerk, functionele toepassing, sociaal voordeel of goede kwaliteit. Het is belangrijk dat je zowel de pijnpunten als winstverwachtingen per doelgroep oplijst.

Meerwaarde van je aanbod

Nu je weet wie je doelgroepen zijn, is het tijd om de waardepropositie van je aanbod te bepalen. Welke specificatie of eigenschap van je product of dienst biedt antwoord op de pijnpunten van een klant? En hoe neem je alle twijfels weg en versterk je de reden waarom de klant voor jou kiest?  

Kom meer te weten over het Value Proposition Canvas in deze video:

Deze tips toepassen in jouw businessplan?

Vul je ondernemingsplan aan