Nog voor je van start gaat, leer je jezelf als ondernemer kennen. Zo weet je precies wat je sterktes zijn. Die speel je natuurlijk meteen uit. Je weet ook welke bedreigingen je omgeving met zich meebrengt . Daar kun je je alvast op voorbereiden en je ertegen wapenen.
SWOT-analyse
Aan de slag met deze tool

Start met de analyse van je project
Je zit boordevol energie en wilt zo snel mogelijk starten met je onderneming. Een zalig gevoel! Toch is het belangrijk om eerst stil te staan bij de sterktes, zwaktes, opportuniteiten en bedreigingen waarmee je te maken kunt krijgen. Zo ga je bewuster ondernemen en neem je doelgerichte beslissingen in het voordeel van je onderneming.
Stap 1: interne factoren
Ga grondig na wat de sterktes en zwaktes vanjou als ondernemer zijn. Heb je moeite om die zelf te benoemen? Vraag aan vrienden, familieleden of (oud-)collega’s om je te helpen.
Daarna bekijk je ook de strategie van je onderneming. Zet in op de sterke punten en pak de zwakke punten aan.
Interne factoren heb je zelf in de hand en kun je dus aanpassen als dat nodig is.
Stap 2: externe factoren
Externe factoren spelen zich buiten je onderneming af maar kunnen er wel invloed op hebben. Er kunnen zich opportuniteiten voordoen, maar je krijgt ook te maken met bedreigingen: concurrenten en klanten die bijvoorbeeld failliet gaan. Ook de trends op jouw markt kunnen kansen bieden of het je net moeilijk maken.