SWOT-analyse

29/01/2021
De SWOT-analyse legt de sterktes en zwaktes van je onderneming bloot. Je krijgt ook een beter beeld van welke mogelijkheden en bedreigingen de omgeving, of de markt, met zich meebrengt.

Aan de slag met deze tool

SWOT staat voor strengths (sterktes), weaknesses (zwaktes), opportunities (kansen) en threats (bedreigingen). Met de SWOT-analyse breng je de huidige situatie van je onderneming en de markt in kaart. Daarbij bekijk je de sterktes en zwaktes van je onderneming (interne factoren) en ook de opportuniteiten en bedreigingen in je omgeving (externe factoren).
 

Start met de analyse van je project

Je zit boordevol energie en wilt zo snel mogelijk starten met je onderneming. Een zalig gevoel! Toch is het belangrijk om eerst stil te staan bij de sterktes, zwaktes, opportuniteiten en bedreigingen waarmee je te maken kunt krijgen. Zo ga je bewuster ondernemen en neem je doelgerichte beslissingen in het voordeel van je onderneming.

Nog voor je van start gaat, leer je jezelf als ondernemer kennen. Zo weet je precies wat je sterktes zijn. Die speel je natuurlijk meteen uit. Je weet ook welke bedreigingen je omgeving met zich meebrengt . Daar kun je je alvast op voorbereiden en je ertegen wapenen.

 

Stap 1: interne factoren

Ga grondig na wat de sterktes en zwaktes vanjou als ondernemer zijn. Heb je moeite om die zelf te benoemen? Vraag aan vrienden, familieleden of (oud-)collega’s om je te helpen.

Daarna bekijk je ook de strategie van je onderneming. Zet in op de sterke punten en pak de zwakke punten aan.

Interne factoren heb je zelf in de hand en kun je dus aanpassen als dat nodig is.

Stap 2: externe factoren

Externe factoren spelen zich buiten je onderneming af maar kunnen er wel invloed op hebben. Er kunnen zich opportuniteiten voordoen, maar je krijgt ook te maken met bedreigingen: concurrenten en klanten die bijvoorbeeld failliet gaan. Ook de trends op jouw markt kunnen kansen bieden of het je net moeilijk maken.

Kom meer te weten over de SWOT-analyse in deze video

Deze tips toepassen in jouw businessplan?

Werk je SWOT-analyse uit