Lean Canvas
Aan de slag met deze tool

Het Lean Canvas, die een afgeleide is van het Business Model Canvas, bestaat ook uit verschillende bouwstenen. Waar het Business Model Canvas eerder gebruikt wordt voor het op de markt brengen van een reeds bestaand product of dienst, ga je het Lean Canvas gebruiken bij het uitwerken van een nieuw product of dienst, of indien je een nieuwe markt gaat betreden. De Lean canvas volgt de Lean filosofie. Deze schrijft voor dat je op zoek moet gaan naar het probleem dat je klant ervaart en hoe ze het graag opgelost zien. Door je focus te leggen op hetgeen de klant wil en waarvoor hij wil betalen, bespaar je tijd en geld.
Zoals reeds toegelicht bestaat het Lean Canvas uit verschillende bouwstenen, die elk een cruciaal aspect van het bedrijfsmodel belichten. Dit zijn de kernonderdelen: Probleem – Oplossing – Key Metrics – Unieke Waardepropositie – Oneerlijk voordeel – Kanalen – Klantensegmenten – Kostenstructuur – Inkomstenstromen. Door deze elementen te analyseren en te beschrijven, kunnen ondernemers beter begrijpen hoe hun idee waarde creëert voor klanten en welke stappen nodig zijn om het succesvol te maken.