De Empathy Map bestaat uit zes vragen over je doelgroep. Om de juiste antwoorden te vinden, verplaats je jezelf in de gedachten en gevoelens van je klanten. Daardoor maak je eenvoudig de juiste keuzes in functie van die klanten – je creëert een meerwaarde voor je doelgroep. Je ontdekt ook de optimale manier om je klanten te bereiken en hoe je met hen een sterke relatie opbouwt.
Werk steeds op basis van klantensegmenten
Bekijk goed welke mogelijke doelgroepen je voor jouw aanbod kan onderscheiden. Hiervoor kan je eventueel werken met persona’s. Daarbij creëer je een profiel van een fictief persoon die werkelijk deel zou kunnen uitmaken van jouw doelgroep. Het grote voordeel aan werken met persona’s is dat je de verschillenden klantensegment heel goed en gedetailleerd gaat afbakenen. Dat zorgt ervoor dat je elke doelgroep nog beter leert kennen en je je gemakkelijker weet te verplaatsen in de doelgroep.
Persona’s en de empathy map gaan hand in hand
Je vertrekt bij de empathy map steeds vanuit één specifieke klantengroep (of persona). Eens je de tool volledig hebt ingevuld, leer je weer heel wat bij over die specifieke doelgroep. Je verzamelt dus waardevolle informatie dus, die je waarschijnlijk graag zal toevoegen aan het persona.
Denk steeds na over het doel
Vooraleer je begint aan je empathy map is het belangrijk om te bepalen wat je te weten wil komen. Kies je ervoor om in het algemeen meer te leren over een specifieke klantengroep? Of wil je eerder te weten komen waarom, wanneer en hoe deze doelgroep een concreet aankoopbedrag stelt? Dan kies je er eerder voor om een empathy map te creëren die gebaseerd is op een taak of beslissing van die doelgroep.
Vraag hulp aan je omgeving
Maak een empathy map liefst niet alleen. Maak er een brainstorm sessie van en laat je hierin bji staan door bv. vrienden of familie, een expert. Door hen te betrekken bij deze oefening zullen er zeker en vast zaken naar voren komen waar jij in eerste instantie nog niet bij hebt stilgestaan.
Meer over de Empathy Map in deze video: