Voorbeeld
Bij een soepbar ligt het waardeaanbod niet bij de soep, de bijbehorende broodjes en dranken. Maar wel bij: De lekkerste soep van de stad met dagverse én seizoensgebonden groenten.
Hoe bieden je producten of diensten een échte meerwaarde aan je doelgroep? Denk hierover goed na, want dit is de essentie van je onderneming. Zo bepaal je namelijk op welke markt jij je richt en hoe je jezelf onderscheidt van concurrenten. Leg daarbij de focus op het verschil dat je wilt maken. Lever je de beste kwaliteit of de beste service? Ben je de snelste of de goedkoopste? Hou er wel rekening mee dat je niet alles kunt zijn. Je kunt namelijk maar op één vlak uitblinken.
Voorbeeld
Bij een soepbar ligt het waardeaanbod niet bij de soep, de bijbehorende broodjes en dranken. Maar wel bij: De lekkerste soep van de stad met dagverse én seizoensgebonden groenten.
De waardepropositie vormt de rode draad doorheen je businessmodel. Je bouwt namelijk elke stap in het Business Model Canvas rond deze waarde op. Daarnaast kies je ook de communicatiekanalen waarmee je je klanten bereikt. Het is dus belangrijk om je doelgroep goed te bepalen.
Eigenlijk is het Business Model Canvas een handige samenvatting die dient als basis voor je ondernemingsplan. Ideaal ook om je idee kort en bondig voor te stellen aan je omgeving.
Tip: ook na de opstart blijft je Business Model Canvas een handige tool. Zijn er veranderingen in de markt? Of biedt er zich een nieuwe doelgroep aan? Vul het in en hou het up-to-date.