Voordat je start met de Balanced Scorecard (BSC), moet je een duidelijke visie hebben voor je onderneming. Daarop baseer je de strategie: een stappenplan waarmee je die visie wilt realiseren binnen vijf jaar. Met de BSC bekijk je dan je strategie vanuit vier invalshoeken waarvoor je telkens heldere en meetbare doelen formuleert.
De Balanced Scorecard is een model van Kaplan en Norton.
Bepaal doelstellingen per invalshoek
Gebruik je visie en strategie als basis om voor elke invalshoek enkele doelen en het eindresultaat te bepalen. Belangrijk is ook hoe je deze doelstellingen gaat meten en monitoren. Vertrek bijvoorbeeld vanuit KPI’s die gemakkelijk meetbaar zijn, zoals je omzet of het gewenste aantal nieuwe klanten per jaar. Denk ook aan minder meetbare zaken zoals klantentevredenheid.
Dit zijn enkele mogelijke doelen die je wilt bereiken, verdeeld over de vier invalshoeken:
- financieel: omzetverhoging van 2 procent, cashflow verbeteren
- klanten: leren over hoe je klanten jouw bedrijf zien, klantentevredenheid van 95 procent bereiken
- bedrijfsprocessen: klantencontact optimaliseren en efficiënter laten verlopen, onlinefacturatie mogelijk maken
- medewerkers: een eerste medewerker binnen drie jaar, streven naar een open bedrijfscultuur met begeleiding van een professional
En actie!
Je hebt je doelen duidelijk omschreven, tijd om in actie te schieten. Werk per doelstelling en per invalshoek de nodige acties uit. Ben je daarmee klaar? Gebruik de BSC dan om ze blijvend te evalueren. Behaal je een bepaalde doelstelling niet? Dan kun je meteen ingrijpen en bijsturen.
Balanced Scorecard in balans
De acties die je bepaalt per invalshoek werken elkaar ook vaak in de hand. Stel: je klantentevredenheid verhoogt en je huidige klanten keren dus vaker terug. Daardoor bereik je de gewenste groei in je omzet. Daarom is het belangrijk om je aandacht te verdelen over de verschillende acties en alles goed in balans te houden.
Kom meer te weten over de Balanced Scorecard in deze video